| contact | nl | en
Naar blog overzicht

De e-commercepiek staat weer voor de deur met feestdagen als Sinterklaas en Kerst. E-commerce verzendtool Sendcloud, verwacht op basis van data uit de voorgaande jaren dat maandag 18 en dinsdag 19 december 2017 de drukste dagen in het verzenden van pakketten zullen worden. Die dagen zal het aantal verzonden pakketten in België maar liefst verdriedubbelen tegenover een gemiddelde werkdag in de maand september bijvoorbeeld.

 

Explosieve groei pakketverzendingen

Internationale feestdagen worden elk jaar populairder in België. Zo omarmde bol.com vorige week voor het eerst Singles Day en winnen dagen als Black Friday (24 november) en Cyber Monday (27 november) steeds meer aan belangstelling. “Dat zien we ook terug in onze data”, zegt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud. “Als we kijken naar de voorgaande jaren zien we vanaf de eerste week van november een wekelijkse groei in pakketverzendingen van 15 procent. Met als absolute hoogtepunt de week voor Kerstmis.”

 

Tekort aan pakjesbezorgers

Het was al eerder in het nieuws: bpost is voor de eindejaarsperiode nog opzoek naar 700 extra pakjesbezorgers. Maar ook andere vervoerders zoals PostNL en DHL zoeken dringend extra hulp om alle pakjes tijdig bij de consument te krijgen. Afhaalpuntlevering kan hierbij een oplossing zijn voor zowel webshopeigenaars, consumenten als de vervoerders. “Doordat vervoerders met afhaalpuntlevering meerdere pakketten tegelijk kunnen afleveren in een centraal punt, is de aflevergarantie vele malen hoger”, stelt Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud. “Wij raden alle consumenten dan ook aan, om zoveel mogelijk voor een afhaalpuntlevering te kiezen in de check-out van de webshops. De webshop daarentegen, dient de consument zoveel mogelijk aan te sporen deze verzendoptie te kiezen.”

Verdere voorbereidingen op de feestdagen

“Niet enkel de vervoerders bereiden zich voor op de eindejaarspiek. Ook webshops zetten alle zeilen bij om de stroom aan bestellingen tijdig te kunnen verwerken. Grote spelers als bol.com schakelen tijdelijk extra werknemers in, om de drukte op te vangen. Voor de gemiddelde webshop is het vooral zaak om het verzendproces zoveel mogelijk te automatiseren en de juiste verzendopties aan te bieden. Zodat ze ook bij last-minute bestellingen borg kunnen staan dat de pakketten op tijd aankomen.”

“Het laatste wat iedereen wil, is dat ouders hun kinderen straks moeten vertellen dat de Kerstman of Sinterklaas helaas geen cadeaus kon leveren wegens een capaciteitsprobleem!” 

 

Bron: Bloovi.be